Kvalitetspolicy

Kvalitetspolicy

Denna dag 2020101 har följande policy upprättats för Boka tjänster i Sverige AB.

Bakgrund
Med kvalitet verkar Boka tjänster i Sverige för att verksamheten ska präglas av ett förebyggande och återkommande kvalitetsarbete, och ses som en ständigt pågående förbättringsprocess. Verksamheten ska vara föregångare i kvalitetsarbetet, som ska bedrivas systematisk och strukturerat enligt bästa och enklaste sätt. Verksamhetens tjänster avser både fysiska produkter och tjänster.

Certifieringen planeras att påbörjas under våren 2021.

Syfte
Denna policy riktar sig till kunder och företagets medarbetare och syftet är att beskriva företagets kvalitetsarbete utifrån vilka områden i arbetet som är viktiga med exempelvis vem som har ansvar för vad, vilka mål som finns för företagets kvalitetsarbete och vilken struktur kvalitetsarbetet har.

Riktlinjer, principer och krav
En av principerna är utbytesprincipen, exempelvis att sämre teknikarbetsflöden kontinuerligt byts ut mot bättre, mer kvalitetsanpassade processer. Med process menas arbetsflöden i företaget med en tydlig startsignal och ett tydligt resultat, t.ex. ordermottagning, produktion, leverans. Man brukar dela upp dessa i huvudprocesser/kärnprocesser, stödprocesser och ledningsprocesser. Dokument innefattar exempelvis datafiler, pappersdokument, rutin och processbeskrivningar, instruktioner och blanketter som ingår i ledningssystemet lagar, föreskrifter och andra krav som är tillämpliga för verksamheten ska följas. De störningar som verksamheten förorsakar, skall ständigt reduceras och nya störningar skall förebyggas.

Kvalitetsmål
Mål skall årligen sättas och omprövas. Mätning och redovisning görs regelbundet och utgör underlag för förbättringsarbetet. Målet är enkelhet i alla processer.

Löpande kvalitetsarbete
Kvalitetsarbetet ska redovisas och dokumenteras väl så att det går att följa upp och tydligt utvärdera genom jämförelse med tidigare Kvalitetsutredningar.

Tydliga, regler, riktlinjer och rutiner ska tas fram för att samtliga medarbetare kan fatta så Kvalitetsvänliga och enkla beslut som möjligt och kvalitetsarbetet ska ingå i det dagliga arbetet och hänsyn till kvalitén ska tas vid varje beslut så att man verkar för en hållbar utveckling i samhället.

Samt verka för att vårt kvalitetstänkande och att föregå med gott exempel och informativ enkelhet mot våra kunder och leverantörer där målet är att även så många som möjligt av företags leverantörer och underleverantörer har ett aktivt kvalitetsarbete.

Verksamheten ska ha ett nära samspel med kunder och övriga intressenter i kvalitetsfrågor och på så sätt arbeta utifrån det i alla led och det ska bedrivas ett internt kvalitetsarbete som leder till ständiga förbättringar.

Affärsverksamheten ska bedrivas så att möjligheter beaktas utifrån ett kvalitetsperspektiv och effektivisera verksamheten så att det blir kostnadseffektivt för kund och företag

Kompetens
Personalen ska vara kvalitetskunnig och ha en kontinuerligt pågående kompetensutveckling, som är relevant utifrån hur företagets verksamhet kan effektiviseras. Företaget ska ha ett utbildningsprogram för hur kompetensen på kvalitetsområdet ska bibehållas samt utvecklas.

Resursanvändning
Tjänster och produkter ska vara anpassade för miljön med en resurssnål produktframställning.

Alla led personer, råvaru- och produktförbrukning, transporter och avfall tjänster m.m. ska hanteras på ett så kostnadseffektiv och kvalitetstänkande sätt.

Klimatpåverkan
Arbetsplatser och lokaler ska vara miljövänliga och hushålla med energi och resurser, både när det gäller den inre som den yttre miljön.

Resor och transporter ska i möjligaste mån ske med miljövänliga alternativ för att minimera klimatpåverkan.

Företaget ska ha en modern och energisnål teknikpark samt all förnyelse av teknisk utrustning ska leda till en ständig uppgradering mot miljövänligare teknik.

Elektroniska möten ska ersätta fysiska när detta är möjligt utan att kvaliteten blir lidande.

Genomförande och uppföljning
Miljöarbetet är en pågående process, en miljöutredning bör göras som sen utmynnar i en miljöredovisning vilken ligger som underlag för en handlingsplan. Processen kan utformas enligt följande punkter:

  • Hur ser vi på kvalitet?
  • Vad är våra kvalitetsmål?
  • Hur går vi tillväga?
  • Hur ser företaget framtida kvalitetsmål ut?
  • Vad ska göras för att effektivisera, förenkla, tydliggöra verksamheten. Uppföljning av kvalitetsarbetet görs årligen medan en ny utredning av kvalitetsarbetet görs vart tredje år.

Ansvar
Cheferna ska ansvara för att medarbetarna är informerade om vad policyn innebär och ge personalen möjlighet att efterleva den. De ska också ha som mål att få medarbetarna att känna ansvar och verka för ett bra kvalitetstänk. Medarbetarna ska uppmanas att bidra med kreativa lösningar inom kvalitetområdet.

Stefan Spångberg
Ägare/Grundare

Offertförfrågan